Kärleken, ett val?

Ingen, och jag repeterar, ingen har sagt att Kärlek är enkelt. Inte någon som har upplevt riktig kärlek i alla fall.
Jag minns när jag var liten och älskade att kolla på disneyfilmer med lyckliga slut. Där Odjuret fick sin Belle och där Prinsen fick sin Snövit och i tonåren byttes dessa figurer ut mot Richard Gere och Julia Roberts i "Pretty Woman", Jennifer Lopez och Matthew Mcconaughey i "The Wedding planner" eller Adam Sandler och Drew Barrymore i "The Wedding singer" listan är lång. Men du får bara se det vackra slutet när alla dansar på rosa moln och inga problem i världen verkar finnas till. Det finns ingen uppföljare som i våra liv, och inga lyckliga slut.
Vi skapar vår dag, morgondag och våra slut och vi som lever i ett seriöst förhållande eller äktenskap måste VARJE dag välja vår partner i allt vi gör för att vi ska ha ett hälsosamt liv tillsammans. Det är lätt att säga inför 120 pers i en kyrka och inför Gud när du uppfylld av så mycket kärlek till din älskade, att du kommer att älska denne i nöd och lust. För just då är det ju egentligen bara lust det handlar om. Vad händer när känslorna svalnar? För de gör de! När nöden är som störst och kärleken känns så långt bort? Då börjar det istället handla om ett val. Att inte låta dina känslor styra alla dina val. För let's face it, då hade ingenting varat längre än en dag max en vecka. Du ska börja välja din partner och välja er kärlek för varandra trots att det är svårt och trots att saker och ting har blivit fel, för sådant händer.
Jag och min sambo har haft vår beskärda del av otrevligtheter i vårt förhållande men jag kan stolt säga att jag fortfarande står vid hans sida och han vid min, och att vi tillsammans väljer varandra i det lätta och i det svåra. I nöden och i lusten. Och vi är inte ens gifta. Kanske någon gång. Men detta med att välja gäller inte enbart för gifta par utan också för er sambopar, särbos, unga par m.m. vill ni framåt, så lev med din kärlek i alla lägen, för kärlek är inte enkel. Förälskelsen är enkel, men inte kärleken. Skapa ert "Lyckliga i alla sina dagar" varje dag! Det är det jag vill och tänker göra med min sambo.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Sv: Ja, jag såg det :) 8/10 tror jag att julbutiken i Kungens kurva skulle öppna i alla fall, jag vet inte hur det är i Västerås dock. Fast lite tidigt kanske, andra veckan i oktober? Haha, jag kan knappt tro att JAG någonsin skulle säga att det var för tidigt för jul ... :P

2010-10-02 @ 20:18:15
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: Ida

Åh vilken fin text du skrivit : ) ♥ Så sant, så sant. Håller med om vartenda ord. Och ändå blev jag bortvald.. Är det okej om jag lånar din text, alltså citerar den, i min blogg? Kanske inte på en gång, men jag tycker den är bra och förtjänar att lyftas fram! Med ditt namn på, SÅKLART!



SV: Menar du att det där med frilansfinans inte funkade? Eller gjorde du på annat sätt? Eller menar du pengar överhuvudtaget?



Kram!

2010-10-05 @ 12:13:35
URL: http://kawrtnee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0